Pages

Friday, November 20, 2009

KIAMAT '2012'


Ketika ini, filem Hollywood “2012” sedang ditayangkan ke seluruh dunia.Gambaran misteri kiamat telah membuatkan ramai orang berpusu-pusu untuk melihat bagaimana gambaran "kiamat" berlaku. Filem ini dibuat oleh Rolland Emmerich—Orang Yahudi.Kesemua filemnya hampir selalu tentang kiamat atau bencana dunia. Lantas, bagaimana dengan tanggapan orang Yahudi sendiri?

Menariknya, di balik eforia, dan ketakutan dari tampak dari filem ini, orang-orang Yahudi sendiri ternyata mentertawakan filem ini.

Rebbetzin Esther Jungeris, seorang penulis Yahudi yang produktif mengatakan bahawa dalam kitab suci Yahudi sendiri tidak pernah disebutkan bila akan datangnya kiamat. “Akan terjadi pada Jumaat siang, tapi tidak ada cara untuk mengetahui bila akan datang Shabbos (hari Jumat) ini.” ujarnya.

Rabi Berel Wein, Pengarah The Destiny Foundation mengatakan bahawa Yahudi tidak benar-benar tertarik berbincang akan hal-hal seperti ini.

Sedangkan Niles Elliet Goldstein, rabbi dari The New Shul di Manhattan mengatakan, “Kiamat tidak akan tiba pada tahun 2012!”

Beginilah selalu orang-orang Yahudi, memutar-mutar dunia sesuai dengan yang mereka inginkan, sementara mereka sendiri terkekeh-kekeh menertawakan kebodohan orang-orang di seluruh dunia yang hanya mampu mengikut kemana hidung mereka diarahkan!


Diterjamahkan oleh Ahmad Saiful dari Eramuslim.

No comments:

Post a Comment